Online Marketing in Leuven

De kans is reëel dat je op deze pagina bent terecht gekomen door op een zoekmachine zoals Google “online marketing Leuven” in te geven. Indien dit het geval was: welkom! Indien dat niet het geval was: ook welkom! In deze post besteden we wat meer aandacht aan de term “online marketing” en wat dat nu net inhoudt. We gaan wat dieper in op de verschillend types van online marketing, welke soorten bureau’s je hebt, de voordelen van online marketing, wat voorbeelden, maar ook hoe je er zelf mee kan beginnen.
1. Wat is online marketing?
Bij online marketing, maak je gebruik van de verschillende soorten marketingmogelijkheden die het wereld wijde web biedt. Nu is het zo dat dit een ontzettend uitgebreid spectrum is. Het hebben van een website is bijvoorbeeld een onderdeel van je online marketing plan. Want zonder website kunnen je klanten je moeilijk online vinden. Maar het is natuurlijk zo dat je ook bezoekers op je website wil. Om die mensen op je website te krijgen zijn er twee mogelijkheden:
- ze komen gratis naar je website. Door bijvoorbeeld te zoeken naar jou in Google.
- je moet betalen om ze naar je website te krijgen. Door bijvoorbeeld te adverteren in Google zodat je bovenaan de zoekresultaten verschijnt.
Maar het is al lang niet meer voldoende om een website te hebben. Een van de oudste vormen van online marketing is de nieuwsbrief die je naar je potentiële klanten kan versturen. Maar ook sociale media blijven dagelijks aan belang winnen. Facebook, Instagram, Twitter, YouTube en Pinterest blijven aan belang winnen om je merk in de aandacht te krijgen bij je potentiële klanten.
2. Types van online marketing
Online marketing komt in verschillende vormen. We zouden per vorm een aparte blogpost kunnen schrijven, en dat zullen we misschien later ook wel doen, maar hieronder geven we al vijf online marketing vormen die zich in het verleden al bewezen hebben.
1. Search Engine Opimization
Oftewel, zoekmachine optimalisatie. Via de online marketing methode zorg je ervoor dat je website goed gevonden kan worden door zoekmachines zoals Googl en Bing. Het betekent dat je jouw website en de teksten die op je website verschijnen, dat je die zo schrijft dat ze goed leesbaar zijn voor de mensen die je zoeken. Welke woorden gebruiken je consumenten? Hoe formuleren ze zoekopdrachten?
Binnen SEO (search engine optimization) speelt ook het lokale aspect een belangrijke rol. Als je bijvoorbeeld een winkel hebt in Leuven, dan wil je ook dat je in Leuven gevonden kan worden. Als mensen bijvoorbeeld “WordPress Bureau Leuven” of “Online Marketing Leuven” ingeven in Google, dan willen wij gevonden worden omdat wij die diensten leveren in Leuven. Daarom dient onze SEO goed op punt te staan.
2. Content Marketing
Online Marketing impliceert dat mensen je producten en diensten tijdens het surfen niet in “real life” kunnen vastnemen of testen. Daarom dienen we de consumenten op een andere manier duidelijk te maken wat de sterke kanten van onze producten of diensten zijn. Dat kan door bijvoorbeeld blogartikelen te schrijven, maar ook door bijvoorbeeld filmpjes te maken op YouTube die tonen hoe je product werkt. En dat hoeft niet moeilijk te zijn. Hieronder vind je een eenvoudige vlog die de nieuwe producten uit het gamma van een Disneywinkel toont:
3. Social Media Marketing
Dankzij de opkomst van sociale media zoals Facebook, YouTube, Twitter en Instagram hebben we er enkele hele leuke kanalen extra om online marketing op uit te voeren. Het is zo dat immers een groot deel van je potentiele klanten op een van deze sociale media aanwezig zijn. Het is dus de ideale plaats om ze met jouw merk of bedrijf in aanraking te laten komen. Dat kan je doen door bijvoorbeeld een Facebookpagina op te starten en daar nieuwtjes van je bedrijf of merk op te plaatsen. Het geeft je de mogelijkheid om dagelijks met je potentiele klanten in contact te komen zonder dat ze bij jou fysiek in de winkel aanwezig moeten zijn.
Daarnaast hebben deze sociale media de mogelijkheden om er op te adverteren. Omdat de sociale media zeer goed op de hoogte zijn van de interesses van hun gebruikers, kan je ook je advertenties heel goed richten naar de juiste mensen. Op die manier kan je enkel de mensen bereiken die interessant zijn voor je bedrijf en betaal je niet voor mensen die waarschijnlijk nooit iets bij jou zouden kopen.
4. E-mailmarketing
Ze zeggen soms dat e-mailmarketing dood is. Maar dat is allesbehalve waar. Het klopt wel dat de manier waarop we aan e-mailmarketing doen veranderd is. Waar je vroeger met een e-mail je ganse lijst ging gaan bereiken, moeten we nu meer op maat werken. Want de ene klant is geinteresseerd in product A, terwijl de andere meer interesse zal hebben in onderwerp B. Het komt er ook op aan om niet teveel e-mails te sturen. Soms is één e-mail per maand al genoeg. Of stuur je er enkel eentje bij speciale gelegenheden zoals Valentijn of Pasen.
Hoe dan ook, een e-mail moet van waarde zijn voor ontvanger. Ofwel moet er een goede link zijn tussen je klant en de inhoud van de e-mail, ofwel kan je er een promotie of speciale actie in steken. Zeker als je een webshop hebt, dan kan deze e-mail ervoor zorgen dat de lezer snel kan converteren naar een koper.
5. Conversie Marketing
Nu, waar het allemaal op neerkomt is conversie. We doen niet aan online marketing omdat het leuk is. Alhoewel, het is echt wel tof. Neen, we doen aan online marketing om winst te maken. Om mensen te laten kiezen voor ons als merk of als bedrijf. Met de websites en webshops van Sirolf hechten we hier veel aandacht aan. Waarom doen we aan online marketing? Wat zijn de doelstellingen? Wat zijn de KPI’s (Key Performance Indicators)? Hoe kunnen we ons succes meten? Steeds met die vragen in ons achterhoofd gaan we proberen om de conversietrajecten voor je website zo goed mogelijk uit te zetten. Enkele voorbeelden van conversie zijn:
- Mensen je laten opbellen
- Mensen laten inchrijven op je nieuwsbrief
- Mensen aanzetten om je te volgen op sociale media
- Mensen laten kopen in je webshop
- En ga zo maar door …
3. Soorten Online Markting Bureau’s
Net zoals je grote en kleine supermarkten hebt, heb je ook kleine en grote online marketing bureau’s. Het grootste verschil zit hem in de prijs. Bij een kleiner online marketing bureau, zoals Sirolf, heb je minder overheadkosten. We zijn immers een klein bureau (lees: éénmanszaak) en hebben daardoor geen kosten aan extra personeel. Ik, Floris, doe alles zelf. En als ik iets niet kan, dan ga ik op zoek naar een andere freelancer die mij kan helpen.
Daarnaast hebben wij kennis van het volledige Online Marketing Spectrum, terwijl andere bureau’s zich bijvoorbeeld enkel focussen op het bouwen van websites of het organiseren van content marketing of het beheer van SEA campagnes.
4. De voordelen van online marketing
Persoonlijk vinden wij dat er enkel voordelen zijn aan online marketing. We lijsten de voornaamste vijf voordelen even op:
- Het kan voor elk budget: of je nu 5 euro per dag wil besteden of 20 euro. Iedereen kan beginnen met online marketing. Zolang je er maar goesting in hebt.
- Minder waste: “waste” wil zeggen dat je mensen bereikt die nooit klant zullen worden. Doordat je bijvoorbeeld advertenties of Facebook of Instagram zo goed kan richten op je doelgroep, ga je niet veel geld uitgeven aan de verkeerde doelgroep.
- Super snel: je hoeft geen flyers of brochures in druk te laten gaan. Met een druk op de knop beginnen je advertenties al te lopen of is je video al online.
- Testen testen testen: als een video niet werkt, of er weinig in een e-mail doorgeklikt wordt, dan kan je die gewoon aanpassen. Op die manier kan je jouw online marketing blijven optimaliseren zonder ingrijpende kosten.
- Het is leuk: je kan de resultaten van je online marketing meteen opvolgen. Als iemand klikt, dan kan je het meteen zien in het dashboard van je e-mailsoftware, of als er iemand iets gekocht heeft in je webshop, dan kan je dat meteen zien in een app op je smartphone.
Conclusie
Wij zijn fan van Online Marketing! Daar bestaat geen twijfel over. De eenvoudige manier om het te gebruiken, het grote aanbod aan mogelijkheden, de flexibiliteit en het feit dat het al kan vanaf een klein budget, zorgen ervoor dat we online marketing nog lange tijd aan onze klanten zullen aanbevelen!
Ben je overtuigd van de voordelen van Online Marketing?
Als je net als wij overtuigd bent van de meerwaarde van online marketing.
Aarzel dan niet en contacteer ons via de knop hieronder!
We beloven dat we je geen spam zullen sturen.
Let's
Do This!
Heb je een vraag voor ons? Of had je graag gehad dat we een offerte opstellen voor je project? Dat is geen enkel probleem! Laat een berichtje achter en we contacteren je snel!